30 листопада депутати Запорізької обласної ради ухвалили базовий бюджет області на 2018 рік. Які в нього переваги і чи є в ньому прогалини – розповів перший заступник голови Запорізької обласної ради, депутат фракції політичної партії «Опозиційний блок» в Запорізькій обласній раді Єгор Семенков.
— Депутати обласної ради чи не вперше за останні 20 років затвердили бюджет за місяць до початку нового фінансового року. Яким буде бюджет – 2018?
— По-перше, обласний бюджет 2018 року вперше «перевалив» позначку в 10 млрд. грн. Якщо бути точним, загальний фінансовий ресурс в обласному бюджеті – 2018 заплановано на рівні 10,08 млрд. грн. Це на 34% більше, ніж було передбачено в базовому бюджеті 2017 року. В розрізі по галузям 16,5% від загального обсягу фінансового ресурсу, або 1,6 млрд. грн. спрямовані на охорону здоров’я, 13,1% (1,3 млрд. грн.) – на освіту, 304 млн. грн. – на соціальний захист населення. Крім того, рада розподілила обласний екологічний фонд на суму 185,6 млн. грн. Завчасне прийняття бюджету для всієї Запорізької області – суттєве досягнення. Всі необхідні процедури закупівель, планування роботи на наступний рік можна розпочинати завчасно та приступити до виконання робіт, як тільки дозволять погодні умови.
— Коштів на все вистачить?
— Проектом Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» визначено перелік закладів вищої освіти (ЗВО) І-ІІ рівнів акредитації, які передаються на фінансування з обласного бюджету. В Запорізькій області налічується 20 таких закладів. Потреба у видатках обласного бюджету на їх утримання в 2018 році складає 246,6 млн. грн. Це перший рік, коли держава планує передати фінансування цих закладів на обласний бюджет. Це для нас серйозне фінансове навантаження. Зважаючи на обмеженість ресурсів обласного бюджету та відсутність передбачених у проекті Державного бюджету України на 2018 рік міжбюджетних трансфертів на утримання ЗВО І-ІІ рівнів акредитації, в проекті обласного бюджету на 2018 рік видатки забезпечено лише на 62,8% або 154,7 млн. грн.
Для того, щоб зменшити фінансове навантаження на обласний бюджет, на сесії 30 листопада депутати звернулись до Верховної Ради України і Кабміну із проханням залишити фінансування закладів вищої освіти І-ІІ рівнів акредитації з державного бюджету, як і було раніше.
— Відомо, що у проекті Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» передбачена також зміна розміру реверсної дотації. Як це вплине на розвиток Запорізької області?
— Реверсна дотація – це, по суті, вилучення з обласного бюджету. Протягом трьох останніх років її обсяги для бюджету Запорізької області невпинно збільшуються. Так, у 2016 році обсяг реверсної дотації склав 40,9 млн. грн., в 2017 році – 81,3 млн. грн., що в 2 рази більше, ніж в попередньому році. В 2018 році обсяг реверсної дотації планується в сумі 330,8 млн. грн.
Депутати облради вважають, що такий підхід до міжбюджетних відносин не відповідає принципам децентралізації і позбавляє місцеві бюджети стимулу для нарощування дохідної частини. Крім того, на фінансування з місцевих бюджетів кожного року передаються повноваження щодо утримання об’єктів державної власності. Це суттєво зменшує фінансовий ресурс місцевих бюджетів, який можна було б направити для розбудови інфраструктури території, реалізації інвестиційних проектів. Ми не втрачаємо надії, що в центральних органах влади прислухаються до наших аргументів і залишать діючу в 2017 році формулу розрахунку, тобто зменшать розмір вилучень з обласного бюджету.